HUBUNGAN RESPONSE TIME PETUGAS PENDAFTARAN DENGAN KEPUASAN PASIEN DI TEMPAT PENDAFTARAN PASIEN RAWAT JALAN PUSKESMAS BARENG KOTA MALANG

  • Maria Angela Agustina STIKES Panti Waluyo

Abstract

Public health care plays an important role in treating patients according to operating standards (SOP) that are operating in the public center and noting the level of quality of health care. The quality of good health care from a center can be judged on a patient's level of satisfaction. One indicator of early satisfaction for a patient is the waiting time at the registration site. The waiting time of the patient or the so-called response time is the period required to complete the full ministerial process of any kind of service. The purpose of this research is to analyze the relation of response time the registrant has to the patient's satisfaction at an inpatient registration of Puskesmas Bareng, Malang. The study was carried out from February to June 2023. As for sample extraction techniques in this study using sampling techniques. The study used the chi-square test and found results of p value 0.05 so that it could be concluded that there is a significant connection between the response time the registration officer to the patient's satisfaction at PUSKESMAS Bareng, Malang.

Keyword: Response time, satisfaction, outpatient

 

References

1. Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi. Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi No.15 Tahun 2014 tentang Pedoman Standar Pelayanan. 2014.
2. Rahman A. Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan pada Rumah Sakit Ibu dan Anak An Nisa Kota Jambi. Sci Manag Students Res J. 2022;3(1):1–9.
3. Simarmata M, Wasliati BW, Kasim F, Cahyani Saragih I. Hubungan Waktu Tunggu Pendaftaran Dengan Kepuasan Pasien Di Tempat Pendaftaran Pasien Rawat Jalan (Tpprj). J Kesmas Dan Gizi. 201AD;3(2):245–252.
4. Departemen Kesehatan Republik Indonesia. Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia No. 269/Menkes/Per/III/2008 Tentang Rekam Medis. 2008.
5. Jaya A. Hubungan Response Time Dengan Kepuasan Pasien Di IGD RS Tingkat IV Madiun. STIKES Bhakti Husada Mulia Madiun; 2017.
6. Nurlian S. Pengaruh Waktu Tunggu terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Rumah Sakit Khusus Gigi dan Mulut Provinsi Sumatera Selatan. STIK Bina Husada Palembang; 2021.
7. Laeliyah N, Subekti H. Waktu Tunggu Pelayanan Rawat Jalan dengan Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan di Rawat Jalan RSUD Kabupaten Indramayu. J Kesehat Vokasional. 2017;1(2):102.
8. Ernawati E, Pertiwiwati E, Setiawan H. Tingkat Kepuasan Pasien. J Keperawatan Indones. 2018;1(1):1–10.
9. Putri VJ, Firdaus, Adriansyah AA. Hubungan waktu tunggu pelayanan dengan kepuasan pasien BPJS di Poli Rawat Jalan Rumah Sakit Ahmad Yani Surabaya. Glob Heal Sci. 2018;3(4):387–393.
10. Sholihah N, Khodijah Parinduri S. Hubungan Waktu Tunggu Pelayanan Rawat Jalan Terhadap Kepuasan Pasien BPJS di Poliklinik Jantung Rumah Sakit Islam Bogor Tahun 2019. Promotor. 2021;3(6):585.
11. Fitri HM, Hidayati M, Piksi P, Bandung G. Pengaruh Lama Waktu Tunggu Pendaftaran Terhadap. Cerdika J Ilm Indones. 2021;1(12):1789–95.
12. Nofriadi N, Delima M, Sara Y, Kunci K. Hubungan Lama Waktu Tunggu Pelayanan Dengan Kepuasan Pasien Poli Penyakit Dalam RSUD Painan. Pros Semin Kesehat Perintis. 2019;2(1):67–72.
13. Aprillia N. Faktor – Faktor Yang Berhubungan Dengan Kepuasan Pelayanan Pendaftaran Pasien Di Puskesmas 23 ilir Palembang Tahun 2019. J Keperawatan. 2019;2(1):1–10.
14. Agustina R. Hubungan Waktu Tunggu Pendaftaran Dengan Kepuasan Pasien Di Tempat Pendaftaran Pasien Rawat Jalan Di Puskesmas Perawatan Satui. Universitas Islam Kalimantan; 2020.
15. Maulana D, Tamrin R, Alim A, Imran A. Analisis Hubungan Waktu Tunggu Terhadap Kepuasan Pasien Pada Puskesmas Maccini Sombala. J Kesehat. 2019;12(2):99.
Published
2023-11-01
How to Cite
Agustina, M. (2023). HUBUNGAN RESPONSE TIME PETUGAS PENDAFTARAN DENGAN KEPUASAN PASIEN DI TEMPAT PENDAFTARAN PASIEN RAWAT JALAN PUSKESMAS BARENG KOTA MALANG. Health Care Media, 7(2), 55-61. https://doi.org/10.70633/2721-6993.220
Section
Healt Care Media